Βένια Ρούφα / 01.04.2020
Φήμη ή ευτελισμός;
Ο τόπος αλλά και ο τρόπος καλλιέργειας της αμπέλου, το έδαφος, το κλίμα, οι καιρικές συνθήκες της εκάστοτε χρονιάς, αλλά και οι αμπελουργικές συνήθεις των διαφόρων περιοχών, μαζί με τον ιδιαίτερο παράγοντα που ακούει στον όρο μικροκλίμα, συνθέτουν την περίφημη έννοια του terroir.
Αυτά σε συνέργεια με το αρωματικό και γευστικό προφίλ που δίνουν οι διάφορες ποικιλίες, τείνουν να αποτυπώνονται επάξια στο ποτήρι, κάθε φιάλης κρασιού που καταναλώνουμε.
Από την αρχαιότητα κιόλας έχουμε συγγράμματα για τοπικούς οίνους που τους μνημόνευαν με επαίνους, οίνους που παραμένουν ξακουστοί μέχρι σήμερα, όπως ο Μαρώνιος οίνος της Θράκης (ο οίνος με τον οποίο φημολογείται ότι μέθυσε τον Κύκλωπα Πολύφημο ο πολυμήχανος Οδυσσέας), της Λέσβου, της Πάρου, της Χίου και φυσικά τον “ιαματικό και πολύτροφο” Πράμνειο οίνο της Ικαρίας.
Βένια Ρούφα / 01.04.2020
Φήμη ή ευτελισμός;
Ο τόπος αλλά και ο τρόπος καλλιέργειας της αμπέλου, το έδαφος, το κλίμα, οι καιρικές συνθήκες της εκάστοτε χρονιάς, αλλά και οι αμπελουργικές συνήθεις των διαφόρων περιοχών, μαζί με τον ιδιαίτερο παράγοντα που ακούει στον όρο μικροκλίμα, συνθέτουν την περίφημη έννοια του terroir.
Αυτά σε συνέργεια με το αρωματικό και γευστικό προφίλ που δίνουν οι διάφορες ποικιλίες, τείνουν να αποτυπώνονται επάξια στο ποτήρι, κάθε φιάλης κρασιού που καταναλώνουμε.
Από την αρχαιότητα κιόλας έχουμε συγγράμματα για τοπικούς οίνους που τους μνημόνευαν με επαίνους, οίνους που παραμένουν ξακουστοί μέχρι σήμερα, όπως ο Μαρώνιος οίνος της Θράκης (ο οίνος με τον οποίο φημολογείται ότι μέθυσε τον Κύκλωπα Πολύφημο ο πολυμήχανος Οδυσσέας), της Λέσβου, της Πάρου, της Χίου και φυσικά τον “ιαματικό και πολύτροφο” Πράμνειο οίνο της Ικαρίας.
Σήμερα γύρω από την γεωγραφική ένδειξη, το terroior και τις ποικιλίες, έχει στηριχθεί όλη η ευρωπαϊκή νομοθεσία οίνου, χωρίζοντας το κρασί σε βασικές κατηγορίες. Η κατηγοριοποίηση πλέον των κρασιών και στην Ελλάδα, υπακούει σε κοινούς νόμους και κανόνες που αναφέρονται στον βασικό κανονισμό της Ε.Ε και θεσμοθετήθηκαν σε 4 διαφορετικές κατηγορίες.
Οι οίνοι Π.Ο.Π (πρώην Ο.Π.Α.Π) που φέρουν την χαρακτηριστική ροζ ταινία, οι οίνοι Π.Ο.Π (πρώην Ο.Π.Ε) που φέρουν την χαρακτηριστική μπλε ταινία, οι οίνοι Π.Γ.Ε (πρώην τοπικοί οίνοι) που σε αυτήν εντάσσονται και οι δύο ονομασίες κατά παράδοση, η γνωστή Ρετσίνα και η λιγότερο γνωστή Βερντέα. Τελευταία, η πιο “ελαστική” κατηγορία, οι Ποικιλακοί οίνοι (πρώην επιτραπέζιοι).
Σήμερα γύρω από την γεωγραφική ένδειξη, το terroior και τις ποικιλίες, έχει στηριχθεί όλη η ευρωπαϊκή νομοθεσία οίνου, χωρίζοντας το κρασί σε βασικές κατηγορίες. Η κατηγοριοποίηση πλέον των κρασιών και στην Ελλάδα, υπακούει σε κοινούς νόμους και κανόνες που αναφέρονται στον βασικό κανονισμό της Ε.Ε και θεσμοθετήθηκαν σε 4 διαφορετικές κατηγορίες.
Οι οίνοι Π.Ο.Π (πρώην Ο.Π.Α.Π) που φέρουν την χαρακτηριστική ροζ ταινία, οι οίνοι Π.Ο.Π (πρώην Ο.Π.Ε) που φέρουν την χαρακτηριστική μπλε ταινία, οι οίνοι Π.Γ.Ε (πρώην τοπικοί οίνοι) που σε αυτήν εντάσσονται και οι δύο ονομασίες κατά παράδοση, η γνωστή Ρετσίνα και η λιγότερο γνωστή Βερντέα. Τελευταία, η πιο “ελαστική” κατηγορία, οι Ποικιλακοί οίνοι (πρώην επιτραπέζιοι).
Με αφορμή το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα, αριθμεί περίπου 850 ενεργά οινοποιεία, με την τεράστια στροφή των ελληνικών κρασιών προς την ποιότητα και συνάμα την τεράστια προσπάθεια των Ελλήνων οινοπαραγωγών να αποτυπώνεται από το γεγονός ότι, πλέον το ελληνικό κρασί κοσμεί τις καλύτερες wine list και καταναλώνεται στα πιο διάσημα, αλλά και πιο μοδάτα εστιατόρια του κόσμου και όλα αυτά συμβαίνουν, όταν η Ελλάδα με μόνο 33 Π.Ο.Π κρασιά στο σύνολο, έχει να συναγωνιστεί την ακριβοθώρητη Γαλλία, που απαριθμεί πάνω από 300.
Μου γεννάτε λοιπόν το ερώτημα, γιατί η χώρα να μην έχει αυτή τη στιγμή τουλάχιστον 40 Π.Ο.Π οίνους, μιας και σκέφτομαι, το λιγότερο εφτά γηγενείς ποικιλίες που έχουν ιστορικούς δεσμούς με την περιοχή που φύονται και που μετά από τόσα χρόνια έχουν εμφανίσει πια την όποια τυπικότητα τους;
Γιατί π.χ στους οίνους κατά παράδοση, που έχουν στυλ και ξεχωριστή γεύση από την ιδιαίτερη οινοποίηση με την οποία γίνονται, να μην ενταχθεί και ο κρητικός Μαρουβάς;
Είναι γνωστό, ότι το ελληνικό κρασί πλήττεται σφοδρά, από την κρίση που προκάλεσε στην παγκόσμια οικονομία, ο Covid-19. Με γνώμονα το γεγονός ότι έχει “γονατίσει” η αγορά, αφού από τα 7,6 δισεκατομμύρια που ζούμε στον πλανήτη γη, τουλάχιστον τα 2,5 δις βρισκόμαστε σε περιορισμό.
Πιστεύω ότι χρειάζεται η υποστήριξη όλων μας, επαγγελματιών και μη, η προώθηση, η προβολή και η αγορά αποκλειστικά Επώνυμου Ελληνικού Κρασιού και γενικά του ελληνικών προϊόντων.
Νομίζω ότι πρέπει “να στύψουμε όλοι τα κεφάλια μας” και να σκεφτούμε δράσεις και ενέργειες τέτοιες, ώστε παρόλη την όποια βοήθεια του κράτους, να καταλήξουν όσο τον δυνατόν λιγότερα κρασιά που αποτυπώνουν τον πλούτο και την χάρη της ελληνικής γης, σε ένα στείρο απόσταγμα, για λίγα λεπτά ανά λίτρο.
Είναι γνωστό, ότι το ελληνικό κρασί πλήττεται σφοδρά, από την κρίση που προκάλεσε στην παγκόσμια οικονομία, ο Covid-19. Με γνώμονα το γεγονός ότι έχει “γονατίσει” η αγορά, αφού από τα 7,6 δισεκατομμύρια που ζούμε στον πλανήτη γη, τουλάχιστον τα 2,5 δις βρισκόμαστε σε περιορισμό.
Πιστεύω ότι χρειάζεται η υποστήριξη όλων μας, επαγγελματιών και μη, η προώθηση, η προβολή και η αγορά αποκλειστικά Επώνυμου Ελληνικού Κρασιού και γενικά του ελληνικών προϊόντων.
Νομίζω ότι πρέπει “να στύψουμε όλοι τα κεφάλια μας” και να σκεφτούμε δράσεις και ενέργειες τέτοιες, ώστε παρόλη την όποια βοήθεια του κράτους, να καταλήξουν όσο τον δυνατόν λιγότερα κρασιά που αποτυπώνουν τον πλούτο και την χάρη της ελληνικής γης, σε ένα στείρο απόσταγμα, για λίγα λεπτά ανά λίτρο.
Αφιερωμένο στη φίλη Μήτσι, για τις ωραίες συζητήσεις μας.
Είμαστε απλά οι ιστορίες μας...
Σχετικά Άρθρα
Το κρασί ενώνει
Τα πρώτα 24 ωρα ήταν βασανιστικά. Τσιμπιόμουν, για να καταλάβω εάν αποτελούσαν αληθινά γεγονότα…
Χρώμα, η άλλη αίσθηση της γεύσης
Ρουμπινί, μέτριας έντασης με κεραμυδί ανταύγειες. Παραπλανεί στο μάτι με το απαλό του χρώμα,…
Περί ακρίβειας και άλλων δεινών
Με αφορμή των καθημερινό “βομβαρδισμό” των ΜΜΕ, περί ακρίβειας και πληθωρισμού, πως αντιμετωπίζουμε…
Time After Time
Ολοκληρώνοντας κείμενο -μίγμα αστικής περιήγησης, εικαστικής γνωριμίας και δοκιμής κρασιών-…